Journalistiek en bedrijfsleven

Achtergrond

Aize Bouma Communicatie Consulting is een professioneel communicatiebureau dat actief is in het hele land. De basis voor zijn werkzaamheden worden gevormd door een brede ervaring in de journalistiek en het bedrijfsleven.

portretten-nationaal-programma-groningen_48748493646_o.jpeg

Hiervoor was Aize Bouma twintig jaar werkzaam in de actieve journalistiek. Hij kreeg vooral bekendheid door zijn radiowerk als verslaggever voor de actualiteitenrubrieken van diverse landelijke omroepen (het huidige NPO Radio 1) en actualiteitenprogramma’s zoals Met het Oog op Morgen. Ook vervulde hij diverse journalistieke managementfuncties, onder andere als algemeen programmaleider en adjunct-directeur/hoofdredacteur bij RTV Noord, de regionale omroep van de provincie Groningen. Voor zijn vernieuwende financieel programma ‘Een dubbeltje op z’n kant’ ontving hij de Financiële Persprijs van de Amsterdamse Effectenbeurs.

Na zijn journalistieke loopbaan stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij als manager public affairs de politiek-bestuurlijke relaties voor de Raad van Bestuur van energiebedrijf Essent in Den Haag en Brussel onderhield. Hij had zijn bureau Aize Bouma Communicatie Consulting enkele jaren eerder al opgericht. Het bureau ontwikkelde zich zodanig succesvol dat hij in 1999 besloot zich hier volledig op te richten.


Visie op het vakgebied

Communicatie zit in de genen van Aize Bouma. Met tientallen jaren ervaring heeft hij een interessante en uitgesproken visie op het communicatievak.

In mijn aanpak stel ik mijzelf, maar ook de opdrachtgever, altijd de vraag: waar gaat het hier nu eigenlijk echt om?

Uitgangspunten
"Mijn filosofie is: open, helder en consistent. Met open bedoel ik: wees transparant, eerlijk, oprecht. Helder betekent dat het begrijpelijk is. En met consistentie dat je niet moet draaien. Wees consistent in de lijn die je volgt, ook als er druk op komt te staan. In mijn aanpak stel ik mijzelf, maar ook de opdrachtgever, altijd de vraag: waar gaat het hier nu eigenlijk echt om, wat is hier nu precies aan de orde? En als er aan oplossingen wordt gewerkt daag ik mijzelf altijd uit met de vraag: kan het ook anders, beter? Je staat ervan te kijken hoe vaak het inderdaad anders, beter kan."

Drijfveren
"Wat ik graag wil is mensen verder helpen. Of het nu gaat om het oplossen van een specifiek probleem of het bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling. Ik zeg ook altijd: ik werk niet voor organisaties, maar voor mensen. Individuele mensen vormen gezamenlijk een organisatie. Ik word heel blij als ik zie dat ik iemand op mijn vakgebied verder heb geholpen. Wat dat betreft had ik ook wel onderwijzer of dominee kunnen zijn, haha! Ik wil comfort geven, helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen, stevigheid bieden. Zodat je bijvoorbeeld na een training het gevoel hebt: kom maar op, ik sta ervoor! Laatst zei iemand tegen mij: als je jou erbij haalt weet je dat het opgelost wordt. Een groter compliment kan ik mij niet voorstellen."

Ik zet in op het geven van comfort, veiligheid en het creëren van zelfvertrouwen. En dat down to earth: geen hoogdravende toestanden alsjeblieft.

Meerwaarde
"De meerwaarde voor mijn opdrachtegevers is zowel de strategische expertise als de ‘down to earth’ aanpak. Die expertise is opgebouwd op basis van de vele jaren ervaring in en met media, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de politiek bestuurlijke omgeving. Ik ben feitelijk actief op het snijvlak van communicatie, strategie en management. Ik weet op basis van al deze ervaring hoe mensen in deze functies denken en werken, wat het betekent om (eind)verantwoordelijkheid te dragen en daarmee om te gaan. Het komt allemaal bij elkaar in de trainingen, in de advisering en in de coaching. Ik zet in op het geven van comfort, veiligheid en het creëren van zelfvertrouwen. En dat down to earth: geen hoogdravende toestanden alsjeblieft. Ik geef een aantal stevige ankerpunten waar je mee uit de voeten kunt."


Veelgestelde vragen

  • Hoe lang bestaat het bureau?

    Inmiddels ruim 20 jaar. Mijn bureau was misschien wel een van de eerste die vanuit het netwerkprincipe werkte.

    Rondom het bureau bevindt zich namelijk een schil van deskundigen op allerlei gebieden. Of het nu gaat om tekstschrijven, vormgeving, sociale media of de cameramannen tijdens de trainingen. Allemaal zijn ze geselecteerd op 2 kwaliteiten. Om te beginnen moeten ze specifieke expertise hebben en dus echt kwaliteit bieden. Ook is het belangrijk dat het prettige mensen zijn. Zonder klik werkt het namelijk niet.  

  • Wat voor soort problemen kom je het meeste tegen?

    Uiteenlopend, maar vaak zie je dat mensen te dicht op de materie zitten. Ze hebben een probleem waar ze steeds dieper in worden getrokken, waarbij grote belangen in het geding zijn, zoals reputatie en imago.

    Hoe professioneel je ook bent, het wordt dan moeilijk afstand te nemen om de problematiek goed te overzien en de juiste strategie te kiezen. Ik zeg wel eens: ik grijp ze dan in de kraag en til ze omhoog zodat ze weer overzicht krijgen. En vreemde ogen dwingen. Vanuit je externe rol heb je als relatieve buitenstaander overzicht. Vervolgens bedenken we een effectieve strategie om de problematiek op te lossen. Het leidt vaak tot langdurige samenwerking, waarbij ik op afroep beschikbaar ben. Dat is erg fijn, want dan bouw je commitment op.

  • Richt je je op specifieke opdrachten?

    Wat betreft de strategische communicatie advisering word ik vaak bij complexe vraagstukken gehaald waarvoor men iemand wil hebben met specifieke expertise op het snijvlak van communicatie, strategie en management.

    Er zijn niet zoveel adviseurs op dit terrein die een uitgebreide journalistieke ervaring combineren met ervaring in het bedrijfsleven en dan ook nog met inzicht in het politiek bestuurlijke veld. Wat ook helpt: vreemde ogen dwingen om anders naar de zaken te kijken. Daarnaast adviseur ik ook bijvoorbeeld communicatieafdelingen. Men vindt het dan fijn dat er iemand ondersteunt zonder de belasting van de organisatie. Dan zit je ook snel in de rol van sparringpartner en nog een stapje verder als coach.

  • Hoe ontwikkel je een communicatiestrategie?

    Ik ga eerst kijken waar het écht om gaat. Dat is namelijk zelfs bij de opdrachtgever vaak niet helemaal duidelijk.

    Wat speelt hier allemaal een rol? Wat is eigenlijk het echte doel? Wat zijn de kansen en de risico’s? Hoe zit het met de doelgroep? Op basis hiervan bepalen we de aanpak, de strategie. Dan pas ga ik kijken naar de middelen. Hoe gaan we het bereiken? Communicatie is een middel en niet het doel.

  • Wat is er bijzonder aan de communicatietrainingen?

    Ze onderscheiden zich vanwege de werkwijze en het daadwerkelijke resultaat dat we bij de deelnemers bereiken, dat geven ze zelf aan.

    Ik start altijd met een uurtje theorie en vervolgens gaan we alleen maar casussen oefenen. Casuïstiek die de deelnemers zelf moeten inbrengen. Dat werkt het beste, want dan werken we vanuit de praktijk en niet vanuit bedenksels. Ik ben heel blij dat ik met top cameramannen werk, Robbert Andringa en Jorrit Meinsma. Zeer betrouwbaar, zeer ervaren, vooral ook op het gebied van nieuwsverslaggeving. Zij brengen hun kennis en ervaring ook in, maken de impact van non-verbale communicatie zichtbaar. En o ja, heel belangrijk, ik verander mensen niet, authenticiteit is het credo. Ik versterk hun sterke punten, waardoor de zwakke worden overvleugeld. Gewoon jezelf zijn.

  • Wat is het verschil tussen je rol als adviseur en die als gespreksleider?

    Nou, het is allebei communicatie! Als adviseur werk je op de achtergrond, als gespreksleider en presentator sta je letterlijk op de bühne. Maar in beide rollen wil je een doel bereiken voor je opdrachtgever.

    Het vak van presentator en discussieleider is heel leuk, omdat je vaak met een grotere groep aan de slag gaat. Vanuit mijn rol zie ik er scherp op toe dat de doelstellingen worden gehaald. Dat heb je niet zelf in de hand, dat is ook aan de hoofdrolspelers, de sprekers, maar je kunt het wel stimuleren en uitdagen. Bij spannende bijeenkomsten, bijvoorbeeld met verzet tegen bepaalde plannen, zorg ik ervoor dat ik tussen de mensen sta. Ik zorg dat hun vragen goed worden beantwoord, maar ik grijp ook in als de emoties dreigen door te slaan. We houden het wel netjes, ik stuur aan op een open debat met communicatie zoals het hoort. Ik heb laatst uitgerekend dat ik meer dan 800 bijeenkomsten heb geleid. Als je het niet leuk vindt, red je dat niet.